مطالب ارزشمند کتاب مکیال المکارم :

در جلد اول کتاب ؛مطالبی در وجوب معرفت به امام زمان (ع)اثبات امامت  آن حضرت ، روایات و کرامات و معجزات حضرت ، حقوق آن حضرت نسبت به شیعیان ، فلسفه دعا برای آن حضرت و آثار و فوائد دعا برای حضرت مهدی (ع) که شامل یکصد اثر و نتیجه می باشد ، به نگارش در آمده است.

در جلد دوم اوقات و حالات تاکید شده برای دعا ، چگونگی دعا برای فرج ، تکالیف شیعه در زمان غیبت  که حدود 80 وظیفه می باشد ، مطرح شده است که به برخی از آن وظایف اشاره می شود ، باشد که در حد توان خویش به آنها جامه عمل پوشانده و اندکی از غربت غریب عالم بکاهیم.

مکیال المکارم و سر گذشت آن :

عالم فرزانه و دانشمند ارجمند حضرت آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (قدس) که از علمای معروف و بر جسته زمان خویش بوده ، وتالیفات ارزشمندی دارد در مقدمه کتاب شریف خود (( مکیال المکارم می گوید :

     مدتها بود که در نظر داشتم کتابی جداگانه با سبکی جدید در خصوص فوائد دعا کردن برای فرج حضرت مهدی (ع) بنگارم ، اما توفیق یاری نکرد تا این که شبی در خواب مولایم و حبیب دل شکسته ام و امامی که در انتظارش هستیم را زیارت نمودم که با قلم و سخن نمی توان وصفش نمود ، آن حضرت با بیانی روح انگیز چنین فرمودند : این کتاب را بنویس و به عربی هم بنویس و نام آن را بگذار(( مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم (ع) )). ( کتاب مکیال المکارم در دو جلد به عربی نوشته شده و انتشارات مسجد مقدس جمکران آن را به فارسی ترجمه ومنتشر نموده است )

آنگاه مولف  به عهد خود وفا می نماید ، و با عنایت حضرت صاحب الامر(عج) کتاب ارزشمند مکیال المکارم را با قلمی زیبا و روان به رشته تحریر در می آورد . با وجودی که حدود یک قرن از تالیف آن می گذرد ، اما مطالب  ارزنده و شیوای آن همچنان روح تشنه منتظران و شیفتگان حضرت مهدی (ع) را سیراب می سازد و به عنوان یک کتاب مصدری و مرجع ، راهگشای منتظران و عاشقان مهدی موعود (ع) در زمان غیبت می باشد .

تکالیف بندگان خدا نسبت به حجت خدا:

تمام موجودات عالم حقوقی بر گردن انسان کامل که خلیفه خدا و واسطه فیض می باشد دارند اما در مقابل آن حقوق دیگری هم از جانب حجت خدا بر گردن دیگر موجودات می آید و طبیعی است که به این حقوق متقابل باید عمل نمود . انسان کامل که دارای مقام عصمت می باشد ، به طور قطع و یقین به تمامی وظایف خویش عمل می نماید . موجودات دیگر نیز در عالم تکوین به وظایف خویش در برابر انسان کامل عمل می نمایند و قدرت تخلف ندارند ، اما این موجود دو پا و انسان ناقص به کدامیک از وظایف خویش عمل می نماید ؟ از اینها که بگذریم مدعیان عشق و محبت و پیروان مکتب اهل بیت (ع) که خدای منان بر آنها منت نهاده و در این عالم هستی آنها را بر سر خوان گسترده امامان  معصوم (ع) نشانده چه می کنند ؟ و از آنها چه انتظاری می رود ؟

آری عمل نکردن به وظایف در زمان غیبت ظاهری انسان کامل دلایلی دارد که یکی از آنها جهالت و عدم آشنایی به آن تکالیف و وظایف می باشد . در راستای آگاه کردن شیعیان بلکه تمامی انسانها به این وظایف ، حضرت مهدی (ع) خطاب به یکی از عالمان وارسته ، دستور نوشتن کتابی در این زمینه می دهند.

وظیفه شناسی :

زیارت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

حضرت مهدی ( علیه السلام) فرمودند :

هرگاه تصمیم گرفتید به وسیله ی ما با خداوند متعال و با ما ارتباط برقرار کنید بگویید آنچه را که خداوند بلند مرتبه فرموده است:

(( سلام علی آل یاسین

   السلام علیک یا داعی الله و ربانی آیاته

   السلام علیک یا باب الله و دیان دینه

  اسلام علیک یا خلیفه الله و ناصر حقه

 السلام علیک یا حجه الله و دلیل ارادته

 السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه

 السلام علیک فی آناء لیلک و اطراف نهارک

 السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه ،... ))

                                                        زیارت صاحب الامر (آل یاسین ) مفاتیح الجنان

 

6_ تجهیزات نظامی بی نظیر :

گرچه در مورد بهره گیری حضرت صاحب الامر(عج) از نوع ساز و برگ جنگی ، اخبار و روایات از وضوح کامل برخوردار نیست و تنها به اجمال و کنایه و اشاره به این موضوع پرداخته شده ، اما به طور قطع و یقین می توان از جمع بندی گروهی از روایات به این نتیجه رسید که نوع سلاح  حضرت مهدی (ع) با دیگر سلاح های عصر ظهور تفاوت  اساسی خواهد داشت ، بنابراین واژه سیف (شمشیر ) که در روایات به عنوان سلاح جنگی حضرت حجت (ع) و اصحاب گرامی ایشان وارد شده ، شاید کنایه از سلاح جنگی باشد نه خصوص شمشیر . زیرا طبق برخی روایات وارده سلاح امام (ع) به گونه ای است که با بکارگیری آن ، دیوارها فرو می ریزند و با یک ضربه آن دشمنان دین همانند نمک در آب حل شده و از بین می روند و یا مانند سرب ذوب می گردند و برخی از سلاح های سربازان لشگر امام زمان (ع) از آهنی است که اگر بر کوه فرود آید آن را دونیم می کند.(بحار الانوار، ج 27، ص 41)( مطالب فوق با استفاده از فصلنامه حصون ، شماره 12 ، ویژه گفتمان مهدویت ، اقتباس گردیده است.)

5_ زنان بی نظیر :

آن چه که از روایات استفاده می شود ، نشان گر حضور زنان مومن و بی نظیر در انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع) است که بنا بر نقل روایات تعداد آنها و نقش و یاری رسانی ایشان در برهه های گوناگون شکل گیری انقلاب مهدوی متفاوت خواهد بود.

یکی از نقش های اساسی این زنان مومن کمک و مساعدت در بخش بهداشت و درمان خواهد بود ، همانطور که در جنگ های صدر اسلام نقش درمان بیماران و مجروحان جنگی  را زنان مومن و صالحه به عهده داشتند.

4_ سربازان بی نظیر :

فرمانده بی نظیر ، سربازانی بی نظیر می خواهد ، بنا براین حضرت مهدی ، صاحب الامر (ع) سربازان جان بر کفی را انتخاب می فرمایند که پرهیزکار و عابد ، همراه با شور ونشاط جوانی و دارا بودن حداکثر توان و آمادگی نظامی ، دارای روحیه ولایت مداری و اطاعت پذیری باشند.

3_ ستاد فرماندهی بی نظیر :

قرار داشتن شخص حضرت مهدی (ع) در رٲس فرماندهان ، از اصول مسلم و قطعی است ، و پس از ایشان هسته دوم فرماندهی می باشند که در روایات به آن اشاره شده است .

الف)حضرت عیسی (ع)

حضرت علی (ع) می فرمایند :

هنگامی که حضرت مهدی (ع) دستور حمله بر علیه دجّال را صادر می فرمایند . حضرت عیسی مسیح(ع) را به عنوان جانشین خود در این عملیات انتخاب می نمایند و با فرماندهی حضرت عیسی (ع) سپاه عظیمی برای یافتن و سرکوب نمودن فتنه دجّال حرکت خواهد کرد .

ب) سید هاشمی

هنگام خروج سفیانی ، سپاهی دیگر با عظمت هر چه تمام تر همراه با پرچم های سیاه به سمت او (سفیانی) حرکت خواهند کرد ، در حالی که میان آنان جوانی از بنی هاشم قرار دارد که در کف دست او خللی و نقصی وجود دارد و پیشاپیش لشکریان او شخصی به نام شعیب ابن صالح می باشد.

2_ قاطعیت بی نظیر

یکی از عوامل مهم و حیاتی برای فرماندهان جنگی ، قاطعیت و مصمم و جدی بودن در اراده می باشد ، زیرا همواره فراز و نشیب های بسیاری دارد و مدیریت و هدایت در چنان شرایطی حرف اول و آخر را می زند ، بنابراین فرماندهی و اداره کردن جنگ ، نوع دفاع ، چینش نیروها ، رعایت  مسائل حفاظتی ، اطلاعات عملیات و... نقش اصلی را در مشخص کردن نتیجه جنگ دارد و این میسر نمی شود مگر با مصمم بودن و قاطعیت فرمانده جنگ و این ویژگی های ممتاز را درحد تمام و کمال ، حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و به طور جامع و کامل واجد و دارا هستند ، و این قاطعیت را  حتی سلاح جنگی آن حضرت نیز برخوردار است.

در روایتی است که پیامبر اکرم (ص) خطاب به امیرالمومنین علی (ع) فرمودند :

یا علی ! وقتی قائم ما قیام نماید شمشیر او به سخن آمده و حضرت را ندا می دهد که : برخیز ای ولی خدا ! و دشمنان را نابود کن .( بحارالانوار ، ج 52 ، ص 30)

ارکان سپاه بی نظیر امام زمان (ع):

۱_فرمانده بی نظیر:

فرماندهی کل قوای سه گانه (سپاه فرشتگان ،سپاه مومنان و سپاه رعب) در جهاد بی نظیری که در آن تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار خواهد گرفت را باید شخصی عهده دار گردد که ویژگی ها و امتیازات خاصی را واجد و دارا باشد ، که آن شخص، کسی نیست مگر انسان کامل و خلیفه خدا ، حضرت مهدی صاحب الزمان (عج).

نتیجه:

انقلاب و قیام جهانی حضرت بقیه الله الاعظم _ روحی له الفداء _ همچون بعثت خاتم الانبیاء حضرت محمد (ص) بدون مبارزه ای سخت و نفس گیر به سامان نمی رسد و این جهاد آزمونی است دشوار که فراروی مردمان عصر ظهور خواهد بود ، چنان که مردمان عصر بعثت نبوی (ص)نیز با جهاد در راه خدا امتحان شدند. بنابراین کسانی که می خواهند سرباز واقعی آقا امام زمان (ع) باشند و در واحدهای رزمی آن حضرت خدمت کنند باید روز به روز بر آمادگی معنوی، روحی، رزمی، و تسلیحاتی خویش بیفزایند، زیرا آمادگی همه جانبه برای کارزار با دشمنان خدا، فرمان جاویدان قرآن کریم به همه مومنان و در همه عصرهاست:

﴿ و شما ای مومنان در مقام مبارزه با دشمنان ، خود را مهیا کنید و تا آنجا که  می توانید از آلات و تسلیحات جنگی و مرکب های سواری فراهم سازید تا با آن دشمنان خدا و دشمنان خود را تهدید کرده بترسانید .(انفال آیه 60) ﴾

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:

امام زمان (ع) به تنهایی دنیا را پر از عدل و داد نمی کند، امام زمان (ع) از آحاد مردم مومن و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را ، در سرتاسر عالم اسقرار می بخشد و یک حکومت صد در صد مردمی تشکیل می دهد.

سلاح جنگی حضرت مهدی (ع):

آنچه از روایات به عنوان سلاح جنگی حضرت مهدی (ع) با دشمنانش سخن رفته واژه شمشیر می باشد ، برخی بر این اعتقادند که شمشیر نماد و رمز جهادو کاربرد سلاح جنگی است و در حقیقت حضرت صاحب الامر(عج) در نبرد با دشمنان از سلاح متعارف عصر ظهور استفاده خواهند کرد و علت کاربرد واژه شمشیر در روایات ، رعایت سطح فکری مردم آن زمان بوده ، چرا که آنان سلاحی جز شمشیر نمس شناختند، و پیشگویی گروهی دیگر نیز بر آن است که این احتمال وجود دارد که به هنگام ظهور تمامی سلاح های پیشرفته از کار افتاده و جنگ نهایی با همان سلاح ابتدایی (( شمشیر)) آغاز گردد.

روش جنگی حضرت مهدی (ع):

تاکتیک جنگی حضرت بقیه الله الاعظم_ روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء _ در جهاد با دشمنان این است که خون به ناحق نریزد، حریم بی گناهی شکسته نشود ، خانه ای ویران نگردد، هیچ حقی از صاحب حقی پایمال نشود و به طور کلی تمامی احکام شریعت رعایت گردد.

در روایتی آمده است :

حضرت حجت(ع) از یارانش بیعت می گیرند که هیچ مسلمانی را دشنام ندهندو انسان محترمی را نکشند ، دزدی و زنا نکنند، منزلی را ویران نکرده و حریم محترمی را هتک نکنند و کسی که در جنگ دست از مقاومت کشیده و فرار می کند را نکشند و به مجروحان نیز آسیبی نرسانند.

هدف از جهاد مقدس حضرت مهدی (ع):

 بی شک حضرت مهدی (ع) که امام معصوم و تجلی رحمت واسعه الهی است هرگز با توده های مردم و مستضعفان عالم از مسلمانان گرفته تا هر دین و مذهبی که باشند سر جنگ نداشته و نخواهند داشت. بلکه  در پرتو لطف و عدالت محوری حکومت آن حضرت (ع) بسیاری از انسانهای عالم از ظلم و ستم رهایی یافته و گروه گروه وارد دین خدا شده و به رستگاری می رسند. اما جنگ و جهاد حضرت مهدی (ع) با دو دسته از دشمنان خواهد بود.

دسته اول:

جباران و ستمگران عالم که با تکیه بر ثروت و قدرت خویش، جز ستم و جنایت و پایمال کردن حقوق انسانها پیشه ای ندارند.

دسته دوم :

حاکمان و گروه های به ظاهر مسلمان اما منحرف و مستبد و جنایت پیشه که با تفسیر به رای از قرآن ، براساس تمایلات نفسانی خود ، تنها خویش را مسلمان می پندارند و دیگران را کافر مطلق ؛ و خطر اینان به مراتب از دسته اول بالاتر است. در روایت آمده است که حضرت قائم (ع) در جهاد خود با کسانی برخورد خواهند فرمود که رسول خدا(ص) برخورد نکردند. چرا که وجود مقدس رسول گرامی اسلام (ص) با کسانی درگیر شدند که سنگ و چوب را تراشیده ، و به عنوان بت می پرستیدند ولی حضرت حجت (ع) با کسانی روبرو خواهند شد که قرآن را به نظر خود تفسیر نموده و با استناد به آن بر حضرت قائم (ع) خروج خواهند کرد.

از روایات استفاده می شود که حضرت صاحب الامر(عج) حرکت جهادی خویش را با جنگ با فتنه گران در جهان اسلام آغاز نموده و پس از خاموش نمودن فتنه در جهان اسلام به سراغ حاکمان شرک و کفر خواهند رفت.

3_ سپاه رعب

رعب به معنای ترس شدیدی می باشد که به گواهی روایات متعدد ، از جنود رحمانی حضرت مهدی (ع) خواهد بود،و دشمنان آن حضرت توان رویارویی را هر چند با سلاح های پیشرفته و پیچیده ، مجهز باشند از دست خواهند داد.

در روایت آمده است :

رعب به اندازه مسافت یکماه پشت سر و پیش رو و از سمت راست و چپ آن حضرت حرکت می کند و بر دل سیاه دشمنانش افکنده می شود .

2_سپاه مونان

افزون بر سپاه فرشتگان ، یک نیروی انسانی پر توان و کارآمد و منسجم از مونان خاص ، حضرت مهدی (ع) را یاری می کنند. در روایت آمده است که حضرت مهدی (ع) پس از ظهور در سخنرانی های خود پس از استمداد از خداوند متعال ، از مردم و مسلمانان یاری می طلبند. در پی این فراخوان عمومی ، ابتدا 313 نفر از خواص مومنین با طی الارض پیرامون حضرتش پروانه وار جمع می شوند . این عده  از مومنین خاص ، فرماندهان سپاه مقتدر آن حضرت می باشند. پس از شکل گیری هسته اولیه و مرکزی  سپاه حضرت مهدی (ع) ،تعداد 10000 نفر از مومنین دیگر از نقاط مختلف جهان گرد او حلقه می زنند تا سپاه با عظمت انقلاب جهانی مهدوی را شکل دهند و در مرحله بعدی بقیه مومنین عالم که توفیق رفیقشان گردد به جمع لشکریان حضرت مهدی (ع) پیوسته و آن حضرت را یاری می نمایند . بنابراین انسانهای  با ایمان به نسبت ایمان و درجات آن می توانند در یکی از سه گروه فوق (313 نفر یا 10000 نفر یا بقیه مومنین عالم ) به خدمت سربازی آن حضرت مشرف شوند.

سپاه فرشتگان :            

 در روایت آمده است :

 خدای متعال حضرت مهدی(ع) را با سه هزار فرشته یاری می دهد ، چنان که جبرئیل در سمت راست آنان و میکائیل در سمت چپ آنان قرار دارند ، و این یاری کردن همانند یاری نمودن  پیامبر اکرم (ص) و اصحاب او در جنگ های بدر و حنین و احزاب  می باشد

سپاهیان حضرت مهدی (ع):

لشگر حضرت مهدی (ع) شامل قوای سه گانه عظیم  و بی نظیری می باشد که تاریخ ( به غیراز صدر اسلام در جنگهای رسول اکرم (ص)) نظیر آن را به خود ندیده است.

امام صادق (ع) در روایتی فرمودند:

حضرت مهدی (ع) را قوای سه گانه ای یاری می دهند، شامل :

1- سپاه فرشتگان     2_ سپاه مومنان     3_ سپاه رعب (بحارالانوار ج 52 ، ص 139 )

سپاه پاسداران انقلاب مهدوی (عج)

در زبور پس از تورات به حق و حقیقت نگاشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.(سوره انبیاء آیه 105)

به باور تمامی ادیان و مذاهب مختلف جهان ، این وعده الهی محقق خواهد شد و به عقیده راستین مسلمانان ، این وعده به دست مردی از سلاله رسول خدا(ص) تحقق خواهد یافت و به عقیده صحیح شیعیان ، این مرد آسمانی و موعود جهانی کسی نیست جز نهمین فرزند از نسل امام حسین (ع) یعنی حضرت مهدی (عج) که هم اکنون حی و حاضر و ناظر اما از دیده ظاهر غایب.

 هدف این انقلاب صد درصد اسلامی جهانی ، اسقرار حاکمیت دین حق در سرتاسر جهان است ، بنابراین نیاز به یک سپاه عظیم و قدرتمند دارد تا با جهادی مقدس ، هدف نهایی حضرت مهدی (ع) که همان زنده کردن دستورات دین مبین اسلام در سراسر جهان می باشد را محقق سازد.

نتیجه :

علائم حتمی بشارت دهنده ظهور حضرت مهدی(ع) پنج نشانه میباشد که فراگیری آنها واجب شرعی است:

_ خروج سفیانی و یمانی ، 8 ماه قبل از ظهور می باشد.

_ بانگ آسمانی و ظهور حضرت مهدی (ع) همزمان ، و در شب 23 ماه مبارک رمضان اتفاق خواهد افتاد.

_(( خسف بیداء )) ، حدود یکماه پس از بانگ آسمانی و ظهور واقع خواهد شد.

_ قتل نفس زکیه سه ماه و دو روز پس از ظهور در روز 25 ذیحجه به وقوع می پیوندد.

_ قیام جهانی حجت خدا حضرت مهدی آل محمد(ص) ، 15 روز پس از قتل نفس زکیه صورت می گیرد، یعنی روز شنبه دهم محرم الحرام، روز عاشورای حسینی ، 3 ماه و 9 روز بعد از ظهور ، قیام جهانی موعود ادیان و مذاهب و منجی جهان بشریت برای رسیدن به عدالت جهانی ، در زمانی که دنیا را ظلم و جور فرا گرفته است.